Noua legislatie si rachetele sol-sol

Zilele trecute, dupa primul post, un prieten m-a intrebat ce parere am despre noua legislatie pentru permisele de conducere, in special pentru moto. Asa ca dupa o noapte lunga cu putine ore de somn, si cu si mai putin chef de lucru la birou, am zis sa dau si eu cu seama, cum s-ar spune, pe tema asta.

M-am documentat umpic (imi place sa zic asa) si iata noile reglementari:

De la  data de 19 ianuarie 2013, vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere este de:

  • 16 ani împliniţi pentru categoriile AM, A1 şi B1;
  • 18 ani împliniţi pentru categoriile A2, B, BE, C1, C1E şi Tr;
  • 20 ani împliniţi şi o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau cel puţin 24 de ani, pentru motocicletele din categoria A

Iar categoriile sunt cele ce urmeaza:

  • CATEGORIA A1: Motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg.
  • CATEGORIA A2: Motociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale.
  • CATEGORIA A: Motociclete cu sau fără ataş şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW.

post3Asta ce inseamna? Ca nu mai poti sa-ti iei o racheta sol-sol direct cum termini scoala si ca baietii care se dau racing pe xbox vor avea nevoie sa capete ceva experienta pana sa-si incerce indemanarea de pe joystick la ghidonul unui motor supersport.

Intr-un fel e bine – ai timp sa-nveti meserie si sa-ti formezi reflexele inainte sa treci la o clasa mai mare, iar numarul accidentelor cu tineri pe vitezane ar trebui sa scada cel putin din cauza faptului ca pana se vor urca pe un motor de 280+km/h vor capata experienta si vor putea sa-si controleze mai bine tentatia de a se da racing pe strada.

Pe de alta parte, chiar si cu aceste limitari, gasesti motoare pentru A2 care se duc bine peste 140-150km/h si poti destul de usor sa gresesti pe ele, insa sunt mai iertatoare si mai usor de controlat decat un motor de viteza.

In plus, diferenta dintre un tanar de 24 de ani fara experienta moto si unul de 18 ani fara experienta moto este, in a perfect world, ca cel de 24 de ani ar trebui sa aiba mai multa minte in trafic. Insa diferenta intre cineva cu 2 ani de A2 care trece pe supersport si unul de 24 de ani cu 0 ani experienta de moto inainte, este de la cer la pamant si asta cred ca e unul dintre neajunsurile noilor reglementari – probabil se mizeaza ca traim intr-o lume perfecta.

Insa, ca si cu orice in Romania, totul e foarte complicat de aplicat, si momentan nu se dau examene pentru toate categoriile (A1, A2, A) peste tot in tara (in unele judete da, in altele nu) din cauza lipsei normelor pentru noua legislatie sau din cauza ca nu are cine sa le inteleaga si aplice in judetul respectiv.

Daca esti pasionat si vrei sa te-apuci de motociclism la modul recreational sau pentru a te deplasa mai usor in oras, noua legislatie nu schimba prea multe pentru tine, ba chiar lucreaza in favoarea ta, crescandu-ti sansele de a supravietui in trafic pe motor.

Daca vrei sa incerci senzatii tari si s-o arzi racing pe strazi atunci da, baietii care-au introdus noua lege “e niste bulangii”.

 Remember:angel

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s